Rittal - The System

IT-järjestelmien on oltava siistejä

24.10.2018
IT-järjestelmien on oltava siistejä

Meyer Werft on yksi maailman johtavista ylellisten matkustajalaivojen rakentajista. Se perustettiin vuonna 1795 Saksan Papenburgiin ja telakka on valmistanut huippuluokan risteilyaluksia yli 25 vuoden ajan Saksassa ja nyt myös Suomessa. Meyer Werftin telakalta valmistununeen risteilyaluksen Norwegian Joyn on arvioitu olevan maailman neljänneksi suurin matkustaja-alus. Tehokkaat IT-järjestelmät takaavat, että aluksen yli 4 000 matkustajaa ja noin 2 000 miehistön jäsentä voivat matkustaa turvallisesti ja mukavasti. Rittal toimitti aikaa kestävän infrastruktuurin aluksen kahteen konesaliin.

IT-ratkaisut vaativat erityisosaamista

Konesalien yhdistäminen on vain yksi laivanrakennuksen monista haasteista, ja siinä vaaditaan erityisosaamista. Tyypillisesti tilat suurille IT-laitteille ovat matkustalaivoilla arvokkaita. Lisäksi huoltoa ja korjauksia on vaikea suorittaa matkan aikana. Jos komponentit rikkoutuvat aluksen ollessa avomerellä, niiden on oltava helposti vaihdettavissa. Lisäksi on eduksi, jos IT-toimittajat tarjoavat tukipalveluita poikkeamissatamissa. Myös useita muita näkökohtia on otettava huomioon. Merialusten dieselmoottori saavat jatkuvasti aikaan tärinää. Sen vuoksi IT-kaapit on varustettava erityisillä kumialustoilla. Koska alukset kulkevat useiden alueiden läpi, lämpötila ja kosteus voivat vaihdella suurestikin. 2 000 hengen miehistö edellyttää älykkäitä käyttöoikeusjärjestelmiä. Lisäksi vastaavan infrastruktuurin, kuten virransyötön ja jäähdytyksen, pitäisi olla redundanttia, jotta voidaan taata hyvä käytettävyys.

Helposti seitsemällä merellä

Näin suuren projektin suunnittelu kestää vuosia. Tärkeimpiä haasteita ovat tilan optimaalinen käyttö, konesalien toisistaan riippumaton toiminta sekä niiden hallittavuus ja huollettavuus laivalla olevien huoltoinsinöörien toimesta. Koska laiva purjehtii useiden vuosien ajan, siellä tarvitaan korkealaatuisia ja pitkäikäisiä IT-komponentteja. Lisätekijöitä ovat joustavuus, skaalautuvuus ja helposti vaihdettavat IT-moduulit, koska laivojen matkakohteet vaihtuvat usein myöhemmin. Sen vuoksi suuri standardointiaste on olennainen, jotta voidaan helposti ja nopeasti integroida palvelinkaappeja sekä virransyöttö- ja jäähdytysyksikköjä.

IT:tä eri puolilla alusta

Norwegian Joy -aluksella on kaksi konesalia. Ne sijaitsevat merkittävän etäisyyden päässä toisistaan ja eri palovyöhykkeillä. Niissä on perinteinen jäähdytysratkaisu ja jopa kymmenen Rittalin TS IT -kaappia. Näissä kaapeissa on kiinteät paneelit, joissa ei ole ilmastointiaukkoja. Sen sijaan asianmukaisesta ilmastoinnista huolehtii LCP (nestejäähdytys), jonka teho on jopa 30 kW. LCP:t on asennettu kaappien sivupaneeleihin. Tämän ansiosta palvelimista tuleva lämmin ilma voidaan jäähdyttää suoraan. Koko järjestelmä on erittäin tehokas, ja laivan omat jäähdyttimet tarjoavat riittävästi kylmää vettä. Lisäksi aluksella on runsaasti ylimääräisiä konesaliresursseja sen varalta, että alus purjehtisi tulevaisuudessa uusiin satamiin tai palvelisi muita kohderyhmiä.

Rittal tarjoaa laivojen konesalikomponenteille maailmanlaajuisen takuun. Se myös tarjoaa maailmanlaajuisen tuen, mikäli huoltoa tai varaosia tarvitaan.